EthÀn anna palautetta tanssiparillesi, ellei sitÀ pyydetÀ
Kuvittele, ettĂ€ olet tanssilattialla. Musiikki soi, yritĂ€t parhaasi mukaan löytÀÀ rytmin ja nauttia hetkestĂ€. Silloin parisi pysĂ€htyykin kesken kaiken ja alkaa neuvoa: âlaita kĂ€si nĂ€inâ tai âastut vÀÀrinâ. YhtĂ€kkiĂ€ tanssi ei tunnukaan enÀÀ kevyeltĂ€ eikĂ€ hauskimmalta hetkeltĂ€ viikossa.
Moni meistĂ€ on ollut tuossa tilanteessa â ja se voi viedĂ€ iloa pois enemmĂ€n kuin arvaakaan. Siksi on tĂ€rkeÀÀ muistaa: Ă€lĂ€ anna palautetta toisille tunneilla tai tansseissa, ellei sitĂ€ sinulta erikseen pyydetĂ€.
Korjaavat vinkit kuuluvat opettajalle. He osaavat katsoa kokonaisuutta, huolehtia turvallisuudesta ja ohjata oppimista oikeassa jÀrjestyksessÀ. Harrastajien tehtÀvÀ on jotain aivan muuta: pitÀÀ huolta siitÀ, ettÀ yhdessÀ tekeminen on mukavaa ja ilmapiiri kannustava.
Jokainen saa oppia omaan tahtiin, kokeilla, kompastua ja onnistua. Se on osa matkaa. Ja kun annamme toisillemme tilaa ja rauhaa kasvaa, luomme yhdessĂ€ sellaisen ympĂ€ristön, jossa tanssi voi olla juuri sitĂ€ mitĂ€ sen kuuluukin: iloa, vapautta ja yhteyttĂ€ toisiin ihmisiin. đ§Ą
Sama koskee kurssitilannetta jossa viejÀ tanssii kuvioita joita juuri sillÀ tunnilla ei olla kÀsitelty ja ovat outoja seuraajalle. Ja pahimmassa tapauksessa alkaa opettamaan sellaisia kuvioita! Tarkoitus on harjoitella/ opetella juuri niitÀ kuvioita joita kurssilla on opeteltu, ja oletettavasti parisi haluaa opetella juuri niitÀ kuvioita, eikÀ niitÀ joita viejÀ tahtoo viedÀ!
Ge inte feedback till din danspartner om du inte blir ombedd.
FörestĂ€ll dig att du Ă€r pĂ„ dansgolvet. Musiken spelar, du försöker hitta rytmen och bara njuta av stunden. Plötsligt stannar din partner upp och börjar ge instruktioner: âhĂ„ll handen sĂ„ hĂ€râ eller âdu trampar felâ. DĂ„ kĂ€nns dansen inte lĂ€ngre lika lĂ€tt och rolig som den gjorde nyss.
MĂ„nga av oss har varit i den situationen â och det kan ta bort glĂ€djen mer Ă€n man tror. DĂ€rför Ă€r det viktigt att komma ihĂ„g: ge inte feedback till andra under lektioner eller danser, om du inte uttryckligen blir ombedd om det.
Korrigerande tips hör till lÀraren. De ser helheten, tar hand om sÀkerheten och vet hur inlÀrningen ska byggas steg för steg. Dansarnas uppgift Àr nÄgot helt annat: att bidra till en trevlig gemenskap och en uppmuntrande stÀmning.
Var och en fĂ„r lĂ€ra sig i sin egen takt, pröva, snubbla och lyckas. Det Ă€r en del av resan. Och nĂ€r vi ger varandra utrymme och arbetsro skapar vi tillsammans en miljö dĂ€r dansen kan vara precis det den ska vara: glĂ€dje, frihet och gemenskap. đ§Ą
Samma gĂ€ller i kurssituationen dĂ€r föraren dansar figurer som inte har behandlats just pĂ„ den lektionen och som Ă€r obekanta för följaren. Och i vĂ€rsta fall börjar han eller hon till och med lĂ€ra ut sĂ„dana figurer! Syftet Ă€r att öva just de figurer som har gĂ„tts igenom pĂ„ kursen, och antagligen vill din partner öva just dessa figurer â inte de som föraren sjĂ€lv vill föra.